Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Étteremlátogatási szájbarágó

Hihetetlen, két hétben többet karatéztam, mint amennyit egy fél év alatt szoktam.

Ülök bent tegnap délután az üzletben, amikor betámolyog egy ilyen kis fiatal ki-ha-én-nem világmegváltó bölcsész gyerek. Ismerem már régebbről, köszönni elég ritkán szokása. Ezúttal sem kellett kellemesen csalódnom benne, de persze vendéglátós vagyok, az ilyet még lenyelem simán, ha nem ront utána gyorsan a helyzetén. Na szóval elhelyezkedik, a kiscsaj kiszaladt a postára, mondom kimegyek én hozzá. Aszongya: sör jéger jó?! Kapcsoltam, csikkantottam egyet a fogaimon, aztán a legendás vigyorommal válaszoltam, hogy szerintem jó, a sört most tettem fel, a jäger meg nem tud megromlani. Nem vette a lapot, rendelt megint: -Nem úgy basszameg, hanem egy sör meg a jéger, jó?

Nekem nem hiányzik még egy felfüggesztett, megmondtam neki, hogy megnézem, mit tehetek. Visszaültem a helyemre, hogy akkor várja ki, amíg a kislány visszaér, majd ő elszkanderozik a parasztjával. Meg is jött a lány, elindult az öltözőbe letenni a kabátját, erre hallom hogy ez a suttyó egy "hé!" kíséretében csettintett kettőt és fütyült neki. Na gyorsan kitöltöttem a jägert meg lecsapoltam a korsó sört, kivittem elé. Se egy köszönöm, semmi, úgyhogy gyorsan mondtam neki, hogy meghívtam az italra. Erre annyit bírt visszaböfögni, hogy "azért". Ezzel a lendülettel rá is rúgtam az asztalt. Úgy horpadt be a sarokba, mint egy rongybaba. A miheztartás végett azért még belebasztam kettőt a lepcses pökhendi pofájába, majd felállítottam, hogy haladjon kifelé. A biztonság kedvéért a küszöbön még egyszer tarkónrúgtam, csak úgy az udvarias vendéglátás meg az elegendő mozgási energia megadásának jegyében. A kis buzi. 

És akkor most meg is ragadnám az alkalmat, hogy a vendéglátós társadalom veszélyességi pótlék nélkül dolgozó tagjai nevében öt pontban elmondjam, hogy mit NEM illik csinálni, amikor vendéglátóhelyre megyünk: 

1; Nem illik nem köszönni. Ha anyád, apád, az intézeti nevelő vagy tudja a faszom ki nem tanított meg, én sem foglak tudni rá; viszont legalább ebben az esetben majmold a többi embert, aki veled egy időben érkezik és mormogj oda valamit. Az pont egy kicsit több, mint a semmi; viszont lehet, hogy nem kell majd 20 percet várnod arra, hogy kiszolgáljanak.

2;Szia, egy sör lesz. Nem lesz; van, és vagy adok, vagy nem. Ezt majd én döntöm el. Ha mindenképpen a lesz szócskát szeretnéd használni, akkor légy kedves magázódni, mert ez egy archaizáló forma, ami csak magázódó viszonyban állja meg a helyét; ha viszont tegeződsz mellé, bekerülsz a "sutyerák paraszt, aki ennyit bírt eltanulni a középiskolás kocsmázások alatt"-kategóriába.

3; Bár közhelyes és a jattos, ám unalmas vendégeknek mi is azt mondjuk, hogy szolgák vagyunk, azért a gondolkodni tudó többség tisztában van vele, hogy ez nem így van. Szolgáltatunk, pénzért és jellemzően nem hobbiból. Ha pattogtatod a pincért, ok nélkül felvágsz vagy egyszerűen úri passzióból a többiek italának érkezésekor találod ki, hogy "és akkor én most még kérek egy sört", akkor egyrészt bizonyos helyeken garantálod a minőségromlást, másrészt 20 perces cigarettaszünetet adsz a kollégának, aki örömmel ki is fogja azt tölteni a rendelésed asztalhoz szállítása előtt. Ha azt szeretnéd, hogy legyen kivel patkány módon beszélned, ajánlom valamelyik közeli nőrokonodat, aki tagbaszakadt férjjel rendelkezik. Rajta próbálkozz, utána meg filózz el, hogy mi jár a mi fejünkben, mert mi még a rokonaid sem vagyunk, hogy kíméletes elbánáson járjon az agyunk.

4; Ne te döntsd el, hogy a főnök elteszi-e a jattot vagy sem. Bár szerencsére ez aránylag ritkán felmerülő probléma, de annál kínosabb, égőbb helyzet nincs, mint ecsetelni az elvből nem jattolásra való hajlamot. Aki akarja, úgyis megoldja, hogy az övé legyen a jatt. Ha nem tudja megoldani, szólni fog, hogy ne jattolj. Ha elégedett voltál, jattolj. Ha jattolsz, minimum 10 százalékot adj. A turistáknak nem esik nehezükre, nekik ez természetes, nem kifogás a fogyasztóvédelmi háttérelvek puffogtatása. Az se gond, ha nem jattolsz, nem kötelező, de akkor ne tegyél megjegyzést, hogy miért nem dobsz rá a számlára. Legtöbbünknek elég, ha normálisan áll hozzánk a vendég és visszafelé is megadja a tiszteletet. Tíz forintos jattot ne adj, mert megalázó. Szórakozóhelyen 20% környéki jatt garantálja, hogy bármekkora sor van, 2 percnél többet nem fogsz várni a piádra. Meglepő, de piacgazdaságban élünk!

5; Vendéglátóhelyen soha, de SOHA ne mondd, hogy vendéglátós vagy. Ha nem úgy van, azt úgyis tudjuk; ha meg úgy van, akkor ne járasd le magad, inkább viselkedj úgy. Pontosan tudod, hogy mit összeszopkodunk a vendégekkel.

+1; Ne harapd el a köszönömöt, ha esetleg kicsúszna a szádon véletlenül, nekünk nagyon jól esik.

Természetesen akinek nem inge, nem veszi magára. Tisztelet.

Címkék: rudi: étteremlátogatási szájbarágó

2009.01.13. 09:08 350 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://tibor.blog.hu/api/trackback/id/tr98873730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mr gumby 2009.01.13. 23:41:56

@The King & Kinga: nagyon tajekozott vagy, de a jattot spanyolorszagban is elfogadjak. csak a rendszer mas: ott kihoznak az egesz osszegbol altalaban egy kis talkaban stb es te benne hagysz annyit amennyit gondolsz.

sokaknal tovabbra is ez a lenyeg: valamit ne kapjanak (penzt) valakik. ez a poszt forditva is meg lehetne irva, vagy ellenorokkel tokmindegy, az uzenet ugyanaz.

v2peti 2009.01.13. 23:42:06

10 Ft borravaló: Ha csak egy kólát iszom 190 forintért, akkor előfordulhat 10 Ft is. Igaz, az nincs meg 10%. De cserébe ha 880, akkor az ember egy 1000-est ad, és nem 88 Ft-ot.
Persze smucig osztrák (ott amúgy benne van az árban) megcsinálja azt, hogy a 4375 Ft-os számlánál 4380 (nem ám 4400 vagy 4500) Ft-ot ad! Pedig még a 4500 sem 10%. (4800 lenne ha meglenne a 10% +kerekítés)

bone · http://www.bernepper.hu 2009.01.13. 23:42:27

Nagyon egyszerű.
Olyan helyre kell menni, ahol várható, hogy jó kiszolgálásban részesülsz.
Olyan helyet nem nagyon láttam még, ahol kiváló kiszolgálás és rossz kaja járt volna együtt.
A jó kaját szolgáltató helyek megválogatják a pincéreket és fordítva.
Elég kikérni egy sört, már abból le lehet szűrni, érdemes-e rendelni.
Igyekszem jó helyre beülni, ahol az árak már eleve indokolják a megkülönböztetett figyelmet a vendég iránt.
Nem eszem minden nap vendéglőben, ezért jó, ha nem rontom el a néhany alkalmat, amikor mégis.
Mindig udvarias vagyok, soha nem vagyok lekezelő, soha nem mondom közben, ha valami szar.
Ha nem jó az étel, otthagyom.
Az egyetlen kritikai észrevétel, ha nem adok jattot.
Ezt néha megfejelem a kritika verbális megfogalmazásával is, közvetlenül távozás előtt.

Ilyesmire nagyon régen került sor, általában meg vagyok elégedve.
Ársorrendben felülről lefelé a helyek, ahová járok és érdemes is járni:
Matteo - Koronakert - Zöldfa (Csömörön)

Ezekben eddig nem volt gond.

v2peti 2009.01.13. 23:51:39

@váj mí: Az italon szvsz nagyobb a lehúzás, mint a kaján. De azért amikor a TESCO önkiszolgáló éttermében 1000 forint körül összeg a kievi pulykamell vagy csak sima rántott(?) hasábburgonyával, akkor azért elgondolkodik az ember, hogy nem-e Rumcájsznak hívják a főnököt.

Tësó 2009.01.13. 23:53:49

Mit képzel magáról egy vendéglátós??
Ehhez nem kell egy betűt se tanulni, a sok tehetetlen tahó megy csak vendéglátósnak. A sok trendi kisköcsög meg elmegy vendéglátóipari főiskolára, elvégzi a büfészakot, aztán diplomával szolgál fel. Ilyen faszokat! Basszátok meg, írjatok még nagyobb összeget az itallapra és kussoljatok. Hát minek képzelitek magatokat, szarháziak (azért ne vegye mindenki magára, csak az agresszív kis pöcsök)? Egyezzetek meg a főnökkel rendes fizetésben, ne a vendégen töltsétek ki pénzéhségetek. Ha meg nem elégít ki a vendéglátós fizetés, menj el mást csinálni. Ha kinyaljátok a piccsámat, majd kaptok zsebsuskát.

Egy esetem:

Elmentünk családostul zabálni egy vendéglőbe. Rendeltünk mindenféle levest, de egyszerűeket, aztán szintén nem túl bonyolult főételt. A rendelés felvételig is sok idő eltelt, hát Istenem, sokan voltak. Eltelt kb. fél óra...semmi. Kezdik azokat is kiszolgálni akik utánunk jöttek, később rendeltek. Pedig ezeknek a tírpákoknak a kibaszott érzékeny lelkecskéjét simogatandó udvariasan köszöntünk, meg minden. Várok még tíz percet, aztán odafáradok a tahóhoz a pult mögött. Udvariasan megkérdeztem, hogy segítsek-e lëfogni a malacot. Lehet, hogy nem vágta a parasztya mire célzok. Még negyed óra (55 percnél járunk kb)jön a leves. Kihozza, mondom, ha nem készül el a második amíg elfogyasztom a levesset, akkor inkább ne is hozzák, mert nem tudjuk megvárni. Betolom a levit. A második még sehol. Utoljára nyugtatgatom magam. Tíz perc mulva elpattant a cérna. Megint odamegyek a tahóhoz, mert nem jár arrafelé, sőt még elfordítja a kibaszott fejét is, nem mer odanézni. - Kérnénk a számlát! - nem vártam meg mit fog válaszolni visszamentem. Eltelik két perc jön a kaja. Eltelt több mint 80 perc mire hozzá lehetett jutni a főételhez. Ennyi idő alatt nem hogy egy disznót, de egy marhát is le lehet vágni és feldolgozni. Megettük, semmi extra, átlagos kaja. Gondolom bele is köpött a prosztója... Utána mégegyszer kérem a számlát, hozzák is, mondja mennyi lesz. Mondtam, hogy akkor kb tíz forinttal többől kérek vissza, bőven 5 jegyű összegnél. Erre azt mondja, hogy adott 10% kedvezményt. Alap, nem? Mi a faszt várt, hogy megköszönjem?

A lényeg, elmentek ti a piccsába!

v2peti 2009.01.13. 23:56:00

Miért ne mondja azt az ember, hogy vendéglátós? Ha jófej a pincér, akkor mondhatja úgy, hogy: Megértem, hogy csak 10 perc múlva hoztad az italokat, szombat este van telt ház, tudom, hogy ilyenkor sokat kell gürizni. Ha meg ok nélkül taplózik, akkor jelentheti azt, hogy kolléga vagyok, legalább velem ne legyél bunkó. Ha meg át akar verni, akkor meg olyan éllel, hogy ne próbáld meg átverni, mert úgyis észreveszem.

kocsmáros rudi · http://izomtibor.blog.hu 2009.01.13. 23:59:16

amúgy viccesnek tartom, hogy vannak, akik kiszámolgatják, hogy mit mennyiért vesznek meg a boltban, a vendéglátós azt mennyiért adja, és ami a ketto közt van, az a haszon. elképeszto.

annak viszont örülök, hogy akadtak néhányan, akik nem csak a betuk sorozatát ismerték fel, hanem a sorok közt is tudnak olvasni. a többieket csókoltatom, az orjöngoknek ajánlom a post utolsó sorát :)

DonGatto 2009.01.14. 00:09:26

"Az se gond, ha nem jattolsz, nem kötelező, de akkor ne tegyél megjegyzést, hogy miért nem dobsz rá a számlára. Legtöbbünknek elég, ha normálisan áll hozzánk a vendég és visszafelé is megadja a tiszteletet. "

Azért ez nem azt jelenti, hogy a jatt rudi szerint alapból jár.

Egyébként sokaknak nem jön át úgy látom ennek a blognak az alapvető üzenete, ami szerintem az, hogy tiszteljük egymást.
Köszönjünk egymásnak, legyünk udvariasak egymással. Ha egy vendéglátóssal előtted 5-en paraszt módon viselkedtek, persze, hogy ő is úgy jön oda hozzád, hogy na mégegy... De ha egy sörre+jégerre váró bölcsészpalántával az előző három nap is parasztok voltak, akkor ő se pozitívan megy be a kocsmába.

Ami kurva nagy probléma ebben az országban, hogy mindenki alapból meg van sértve, és ezt majdnem mindig kivetíti a másikra. Ezzel a hozzáállással kölcsönösen elbasszuk a másik napját, aki majd elbassza a következő kliensét, és ez így megy egész nap körbekörbe, majd másnap újra kezdődik.

Nem azt mondom, hogy tiborék szentek, még azt se, hogy udvariasság tekintetében feddhetetlenek, de baromira igazuk van abban, hogy a tisztelet fontos. Amióta a blogot olvasom, főleg odafigyelek arra, hogy udvarias legyek mindenkivel, és az emberek nagyon jó néven veszik. Múltkor elnézést kértem egy bkv ellenőrtől, aki mellett a világ nagy dolgain gondolkodva majdnem elmentem, pedig kérte a jegyemet, és teljesen meghatódott, hogy ilyet se hallott még azóta, amióta ott dolgozik.

mayaa 2009.01.14. 00:10:20

@Tësó:
A hozzászólásod kb onnantól tükrözi szerény kis énedet, hogy elindultatok "családostul zabálni". A szutyok kis pincéred meg -aki szintúgy nem tanult főiskolán, mint az erdőmérnök, a közgazdász, netalántán még a tanárok is (sorolhatnám)- elmegy reggelizni/ebédelni/vacsorázni/uzsonnázni/enni...

Giovanni Gatto · http://dobklinika.blog.hu 2009.01.14. 00:11:42

komolyan engem sért a stílus, ezért inkább a bunkó pincér/vendéglátós oldalát erősíteném. Pl. Thököly-stefánia sarkán ismert "vendéglátó" hely igen alulművelt pincére szolgált ki minket. Rendelésnél kértünk ajánlást a savanyúpista pincértől, erre a megjegyzése az volt, "hogy 20 éve pincér és ne nézzük őt majomnak, rendeljünk csak". Na nekem akkor fordult meg a fejemben, hogy a szalvétára köpök egy olyan jó szaftosat. És ez hűen tükrözi azt, mennyi borravalót fizettem.
Egyébként ennek az egész topiknak csak pont annyi értelme van, mint az óvodában a dühöngőnek.
Jattot csak akkor kell adni ha elégedett vagy a szolgáltatással, egyébként meg kuss a pincérnek. Ha pedig egy vendéglőben a pincér csak tisztán jattból tartja fenn magát, annak a címét vendéglőnek a címét tovább kell küldeni az APEH-nek, mert 100% hogy járulék szinten valami svindli van.
Basszus jóhogynem csövi kartontáblával a nyakában jelenik meg a pincér, hogy: nincs fizetésem, jattból élek, bunkó vagyok, néha beleverem a farkam a frankfurti levesedbe ha olyan kedvem van, de légyszi azé' aggyá má' jattot mert van három családom, meg az asszony is folyton sír otthon. Leszarom!!!! Akkor menjen el más munkahelyre dolgozni ahol kap alapfizetést.

csikosarpi 2009.01.14. 00:17:53

Eszem f@szom megáll, hogy ti 250+ kommenten keresztül mit össze nem hergelitek magatokat!
Mondjuk, kell hozzá néhány „jóképességű”, az index főoldaláról, aki jött, látott és mindjárt bele is pofázik a nagy magyar NET eme kicsiny szeletébe, anélkül, hogy fogalma volna miről is szól ez az egész blog.
3 napja találtam az óta olvasom, ajánlottam is spanoknak, de azzal a kiterjesztéssel, hogy az elejétől, de tényleg a legelső beírástól kezdjék, mert különben nem biztos, hogy tetszeni fog, és akkor morcos leszek. És lőn.
Ez a beírás arról szól b@sszameg, hogy mindenki emberből van b@zmeg, és tisztelni kéne egymást, nem lesz@rni, és hót mindegy, hogy kocsmáros vagy vendég, vagy csöves, vagy politikus a szerencsétlen. De, és azonban meg még: a köcsögöt pofán kell (kellene) b@szni, (idézet következik) „és hót mindegy, hogy kocsmáros vagy vendég, vagy csöves, vagy politikus” a köcsög. Mert változtatni kéne, vagy mi.

Bírom a Tibit, bírom a Rudit. Qrva jó az oldal
Viszont látásra, szevasztok!
Ossza, osszátok be!

váj mí 2009.01.14. 00:25:05

@v2peti:
Persze, a pián van a legnagyobb árrés, legyen az ásványvíz ivólé, rostos akármi, bor vagy sör. De a kaján is lehet keresni. Nem mindegy ám, hogy milyen állapotában mérik le a natúrszeletedet. És hát ugye, nem konyhamérleggel jársz ebédelni ... ez viszont bélszínnél nem elhanyagolható. (Úgyhogy, nem kell félteni a szakácsokat, hogy nekik nem jut borravaló ;). Dehogynem, és még a vendégeket sem kell "elviselniük". Ami azért olykor, előny ...).
Viszont, fontos tudni. Az árréseket nem a pincérek szabják meg. Még kevésbé a kedves anyukájuk. Tehát, kár emlegetni. A legtöbb étterem előtt a bejárathoz közel ott áll az ital-és étellap.
Bátor ember vagy, ha te a tescóban bármi grillezett néven eladott szárnyast meg mersz kóstolni. Igaz, valszeg beteg sem leszel tőle, mert miután letörölgették domestosos ronggyal 2* is átsütik. Ők tudják, miért ... ;)

Johnsmith000 2009.01.14. 00:33:27

nem mondom, hogy nincs igazad, de ekkora tapló parasztot internet elé szabadulni rég láttam

csikosarpi 2009.01.14. 00:35:58

Húúúú de belejöttem.
A sok arcosnak üzenem, aki olyat irkál, hogy a pincér meg a jatt, meg adóhivatal, meg el lehet menni dolgozni máshova, meg minimálbér és egyéb f@szság.
Gyerekek, ti melyik bolygón, mit bolygón, univerzumban éltek? Ez az ország úgy van kitalálva, hogy Mutyi! Jatt! Kenőpénz! Adócsalás! Aki érti, tudja, aki nem az vagy közszolga (lehet, hogy ő is érti), vagy zsebpénzből él (az se gond, de arra nem kéne büszkének lenni).

Lasombra 2009.01.14. 00:39:47

kissé lekéstem a posztot, ezért csilliomodik hozzászólóként nehéz újat mondani. az még talán hozzátesz egy picit, hogy a vendéglátós szakmát meg lehet tanulni, de ahhoz, hogy _jó_ vendéglátós legyen valaki, alkat is kell.

ma rengeteg olyan ember dolgozik a szakmában, akinek köze sincs hozzá. hisz nem lehet olyan nehéz kivinni egy sört, nem? pedig nem itt kezdödik a dolog. ha közelít egy paraszt a bejárat felé, amint átlépte a küszöböt, átváltozik vendéggé. akit ki kell, jobb esetben ki szeretnénk szolgálni. van, aki a bunkóbélákat kifejezetten szakmai kihívásnak tekinti. :)

nyilván van, hogy a halál faszára kívánja vendéglátós is a tapló vendéget, de ez maradjon meg az ö titka. ebböl a vendég ne lásson semmit. meg úgy általában abból sem, h épp milyen lábbal kelt. az sem számít, h esetleg a vendéglátósnak van "igaza". senkit nem érdekel. az a bíróság, egy másik épület, másik történet.
aki idegbeteg típus, az hiába rendelkezik szakmai tudással, nem lesz jó pincér, nem az az alkat. szopó, de ez ilyen müfaj.

de nyilván ez fejleszthetö, az ember idövel megszokja, edzödik. elsö lépésként valami egyszerübb célkitüzést javasolnék, pl: Nem verjük meg a vendéget! :)
aztán késöbb majd menni fog az is, h olyan udvariasan küldjük el a qrvaanyjába, hogy még meg is köszönje.

de jó érzés osztani az észt. :D
(bocs a hosszú ü-k és ö-k hanyagolásáért)

FPéter 2009.01.14. 00:43:56

@szörcsendzsin: 2009.01.13. 11:45:57
Én spec a digóknál kocsmázgatok már vagy egy fél éve, de lényegesen udvariasabb itt mindenki, mint az átlag magyar... bár lehet, hogy csak szerencsém van.

TheReal Hekus Donci 2009.01.14. 00:47:49

Vegig olvastam az osszes hozzaszolast. Latjatok, ( akinek jobban tetszik " latjak" ) MILYEN ORSZAGBAN ELUNK BAZDMEG......?????!!!!!

váj mí 2009.01.14. 00:56:09

@Lasombra:
Általánosságban egyetértek veled. A vendégnek mindig igaza van, akkor is, ha akkora fax mint ide az Ural hegység (amiről a "kedvesvendégnek" gőze nincs, hol van, akkora paraszt). Abban is igazad van, hogy a vendégnek semmi köze a pincér, tulaj magánéletéhez (sőt ehhez a pincérnek sincs, bár némely tulaj komolyan veszi a "családias hangulatot" :P)
Azzal viszont nem értek egyet, hogy pincérnek, felszolgálónak, pultosnak (nevezzük, aminek akarjuk, ugyanaz nagyjából) a végtelenségig kell tűrnie.
Én már hívtam ki rendőrt vendégre, Tehát, szerintem, a vendég addig király, amíg királyként viselkedik. És ameddig királyként viselkedik meg is kapja a királyhoz méltó bánásmódot. Igen, akkor is, ha 1 órát ül 1 kávé és 1 ásványvíz mellett. Nem ezen múlik ....

Lasombra 2009.01.14. 01:13:20

@váj mí: nyilván, ha már a yardnál tart a dolog, az már meghaladta a vendéglátó-vendég normál üzletmenetet, ott már valszeg újak a játékszabályok. amik jellemzöen elörébbvalók az udvariasságnál. (személy-, vagyonvédelem, ilyesmi)

pl az vicces volt, amikor a külföldi vendég akart ránk rendört hívni, mert nem hitte el, hogy a szálloda halljában levö fullmaszek trafikospistabácsinál tényleg nem lehet AMEX kártyával fizetni, és nemcsak szívatásból mondjuk neki. figyelembe vettük, h részeg, senki nem vert meg senkit, és a szerv is maradhatott az örsön.

a végtelenségig sem kell semmmit sem türni, de ennek közlése a T. vendéggel sokféle lehet.

nem várt fordulat 2009.01.14. 01:19:48

cipőt a cipsztől. ez szar poszt. nem azért, mert csicskáztatok, vagy akármi. én vagyok a vendég, és én tudom, hogyan kell kultúráltan viselkedni. izom tiborok aztán meg végképp ne mondják el.

1) ha nem köszönök, az engem minősít, az én tahóságom, ez ellen se a pincérnek se a tulajnak ne legyen kifogása. (mindig köszönök)

2) Ha azt mondom, hogy egy sör lesz, a pincérnek kutya kötelessége kihozni azt a sört, szó nélkül, és mindenféle nyelvtani kioktatás nélkül. ÉN vagyok a vendét.

3) Ha ne adj isten, 2 perccel a rendelés után jut az eszembe, hogy elfelejtettem jagert kérni, a pincér szájhúzás nélkül hozza ki. És ki is szokta hozni. Nem azért mert ugráltatom, hanem mert ÉN vagyok a vendég, és elfelejtettem.

4) akkor adok jattot, amikor akarok, mert ÉN vagyok a vendég. soha ne annyi pénzért dolgozz mint amennyit keresel, hanem annyiért, amennyit keresni szeretnél. a jatt nem kötelező, a szíves vendéglátásért, a jó modorért és a figyelemért kapod.

5) ehhez nem tudok hozzászólni, nem vagyok vendéglátós.
---------------------------

Mindezt úgy mondtam, hogy nálam a trafikban a következő képen szoktam cigarettát vásárolni:

- Jó napot kívánok (Én, artikuláltan, hangosan).
- Jó napot. (Trafikos)
- Egy doboz kék LM cigarettát szeretnék kéreni.
- Parancsoljon.
- Köszönöm. Viszont látásra.
- Viszont látásra.

Faszom, kiből él az a pincér? Belőlem, vagy abból, ha kórházba juttat? Álljunk már le. Vannak normák, de a pincér az mindig is egy "szolga". Nem csicska. Szolga.

nem várt fordulat 2009.01.14. 01:21:37

kicsit csuszongó, nyilván nem a trafikban a következő képen nálam, hanem "nálam a következőképen szokott zajlani a vásárlás".

nem várt fordulat 2009.01.14. 01:22:26

meg "kéreni", lásd többit, csak kicsit felhúztam magam, mea culpa.

csikosarpi 2009.01.14. 01:31:47

@karacsi_maci: Hát nem tudom, a törzs kommentelők észre sem vennének, de ha még itt vagy olvass egy kicsit vissza, nem kommentet, posztot, konkrétan a legelsőt, és egy kicsit tovább, akkor megérted, mi is folyik itt!

ui:Ez a posztot spec nem a Tibi írta ezért ilyen "kulturált"
(ha visszaolvasol, rájössz)

váj mí 2009.01.14. 01:34:57

@Lasombra:
Háááát, amikor én a rendőrségi "gyorshívót" tárcsáztam a pult mögött, akkor már előkerült 1 darab vipera-szerű fegyver is. Azt meg nem szeressük. Az nem zavar túlságosan, ha a vendégek pofozkodnak egymás közt, amúgy csendesen. De az már igen, ha fegyver lép a színre. Átkozottul gyorsan (cirka 4 perc) értek oda a rendőrök, valszeg a közelben járőröztek, és bevitték az egész bandát. Nem igazán bántam.
Amikor meg úgymond "maguktól jöttek" (azpersze, meg, aki megsúgta nekik a mikor-holt :P), azt sem bántam különösen. Nem szeretem valahogy a drogokat. Igaz, akkor órákon keresztül szívott mindenki a csuklyások miatt. De megérte, nem lett dealer-tanya abból a bárból.
No és persze vannak "érdekes" kifogással élő vendégek is. Anno, Konstacán az volt a legnagyobb baja egy angol '50-es párnak, hogy a lepedőjük nem volt előmelegítve estére. Érted, a 38 fokos meleg mellett. No, de hát kábé 3 percbe telt a melegvizes palackok beaplikálása a moszkítóhálószerű takarók alá. Addig is kaptak egy guest-drinket a bárban a hotel számlájára ...."Ezvan"-alapon.

nem várt fordulat 2009.01.14. 01:36:59

nincs miért, writeonly vagyok ilyenkor, és csak felhúztam magam.

@Lasombra: ej, de egyet értek veled. igen ez egy szakma. így ahogy mondod. az én ügyfeleim sem feltétlen mindig kedvesek, nekem viszont az KELL hogy legyek, azért, mert én állok a fasz rosszabbik oldalán. Ő fizet, én dolgozom. Ha ő azt akarja, hogy az legyen 4px, ne 3 akkor az 4 lesz. Ha azt mondja, hogy mi a faszért nem 4px, akkor azt mondom, kérem, ne beszéljen velem ilyen hangon. Ha pedig azt, hogy nem fizetem ki, akkor én azt, hogy ebből bírósági tárgyalás lesz. De 1: semmi képen sem verés. 2: semmi képen sem "ez az ember nem fizette ki a weboldalt" felirat.

ha egy részeg köcsög meztelen bukfencezik egy helyen, mondjuk a múzeum kávézóban reggel 4, 5 óra fele, és kidobják, mint engem, megértem. De ha egy kávét kérek, és húzom a szám akár, hogy ennek nincs is jó íze, nem köszönök, és borravalót sem adok, hát istenem, megesik. Egy jó helyen ez egy paraszt vendég a 100 közül, mert ha a pincér kedves (és hagyja otthon a problémáit, meg az előző vendégek bunkóságait), akkor a vendégek mindig vissza fognak jönni. aki kurvának megy, ne csodálkozzon, hogy megbasszák. pl. az megvan, hogy sose tegezzen le? még egy 16 éves köcsög kis nyikhajt sem. ezért írtam, cipőt a cipésztől. egy pincér, legyen igenis ízig vérig pincér. szakma. szakma, és elhivatottság. a többi kamu.

váj mí 2009.01.14. 01:39:42

Öööö .. Konstanca, azaz Conştanţa - egy népszerű üdülőhely a Fekete-tenger romániai partján.

Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2009.01.14. 01:50:42

@lajosak: ad 5 Jelentkezzen Modor Tibinél, Uram :-)

váj mí 2009.01.14. 01:53:58

@karacsi_maci:
Mondjuk, ha nem köszönsz (az én esetemben vissza, mert én mindenkinek előre köszönök,még a BKV ellenőröknek is ;) ), akkor részemről el leszel könyvelve egy kőbunkónak, akiből 24 egy kétszeres tucat. Az aznapi hozzád hasonló 17 tapló miatt, aki nem vesz annyira emberszámba, hogy visszaköszönjön, szóval ezek miatt nem leszek sem depi, sem öngyi :P (Jesszuuuuuus! :P).
Csak elkönyvelem magamban, hogy mekkora tahó, bunkó tévedt be már megint, akinek az anyukája 7 év alatt sem tudta megtanítani arra, hogy köszönni/fogadni a köszönést úgy általában illik, ha valahova bemegyünk , és nem az utcán futunk össze egy ezer-idegennel.

Ha majd kurvának megyek, nem csodálkozom, hogy megbasznak, de akkor neked sokkal többet kell fizetned annál a 250 forintos kávétól, amit úgy barkobázok ki a hozzád hasonlókból 5-6 percen keresztül. Mert annyira határozottak, hogy még azt sem tudják világosan elmondani hány és milyen cukorral kérik a kávéjukat ...

Ronald 2009.01.14. 02:10:45

@váj mí:

Nem Conştanţa, hanem csak sima "s"-el Constanţa.

És az nem üdülőhely, hanem egy baszott nagy, 150 ezer lakósú, ipari és kikötőváros a Fekete-Tenger partján - egy megyeszékhely - ahol (magában a városban) - egy szál üdülő sincs.

Az üdülő az a tőle északra fekvő Mamaia, vagy a tőle délre fekvő 11 darab üdülőváros.

A többi stimmel.
.

Mike36 2009.01.14. 02:23:25

ritka ellenszenves poszt ez
mit üzemeltetsz, vmi késdobálót?

váj mí 2009.01.14. 02:23:36

@Ronald:
Én is szeretlek. Már csak azon agyalok, hogy akkor hol is lehettem én éveken keresztül pionírtáborban, amikor egyértelműen a constanţai üdülőtáborban voltunk.
Persze, mentünk a kikötőbe is pionír-foglalkozásénként, talán épp akkoriban 1984 és 1988 között futott ki Băse hajója ;).
Bár be kell vallanom, 1982-ben Năvodariban voltam, de esküszöm, hogy utána 1988-ig a constanţai üdülőtáborban. Pionírbecsszavamra. A nyakkendőmre és a makkos zsinóromra esküszöm!

Abban viszont igazad van, hogy nem Conştanţa, hanem Constanţa.

es2300 2009.01.14. 02:48:18

jézusom ezek az emberek eddig zacskóban éltek vagy hogy?!

Ronald 2009.01.14. 02:58:07

@váj mí:
Nana, azért egy pionír-tábor még nem üdülő-település.

Szerintem annak a helyén már rég valami 4* -os szálloda van. Mert szállodák, vendéglők vannak, persze...de nem annyira az üdülőknek, mint inkább az ott biznicelőknek - mert azokból mindig van ott egy párezer. Én is laktam már többször is ilyenbe.

Engem 2000 után evett ott a fene minden nyáron - mert sok ügyfelünk volt ott - én meg úgy intéztem, hogy pont augusztusra essen az összes ottani (úgymond) "céges tárgyalásom".

Persze, azt egyedül nem tudtam lefolytatni - ezért két autóba beraktam az embereimet - és testületileg levittem őket cégpénzen - "üzleti-tárgyalni" Constanţára...vagy egy hétre.

Hadd éljenek - ha már becsületes fizetést nem tudtam adni nekik - akkor legalább ennyi legyen, nem igaz?
Persze, ők Mamaian laktak...de később elhúztak Costineşti-re, mert ott jobbak voltak a bulik.
Nekem meg olcsóbbak :-)
.

váj mí 2009.01.14. 03:35:11

@Ronald:
Hát pedig hidd el, akkoriban az volt az üdülőtelepülés. A pionírok mentek Constanţara meg Năvodarira meg Eforie Nord és Sud-ra, az idősebb, UTC-sek (ami itt a KISZ volt anno) meg főleg Costineştire és 2 Mai-ra, a puhapöcsübbje Mamaiara.
Nem delirálok. Ez volt. A román létező és irl szocializmus. Persze, tudom, nagyon sokan röhögnek ma már rajta, ha egyáltalán annyit is ... De hát nekem az volt a gyerekkorom. A '80-as évek, szabályozva, milyen korúak milyen iskolai táborokba mehetnek és hova, hány gramm (nem kiló, gramm) cukor jár havonta, hány darab tojás jár havonta, mennyi liszt, mennyi gríz, mennyi tej .. fej és élelmiszer-jegykvóta. Az iskolai tanévet mindig 2 hónapnyi mezőgazdasági munkával kezdtük, paradicsomot szedtünk, meg krumplit, paprikát, uborkát, kukoricát csuháztunk, repcét kapáltunk, ilyesmik. Nekünk a tanév, rendes tanulással, novemberben kezdődött, addig mentünk a sera-kba (téesz)... betakarítani -11-18 év közötti kölkök. Általános iskola V. osztályától gimi XII-ig. Persze a tananyagot be kellett hozni, rohamléptekben ...
Ja, az egyetemisták meg kötelező lőgyakorlatra mentek. ... Mindez 1989-ig.
Szóval, lehet, hogy te 2000-ben úgy láttad Constanţa-t, hogy nem egy kifejezetten isztriai tengerparti üdülőváros. Amikor utoljára láttam, még az volt. Éveken keresztül ott és a környékén "nyaraltam" pionírtáborokban (Delfin örs jelentkezik! :P ). Pöppet elegem van a román tengerpartból ...

Tranquille 2009.01.14. 03:42:38

Elöljáróban: vendéglátós vagyok vezető beosztásban Angliában, bár nincs végzettségem hozzá, diplomám másból van. Nem akarok senkit megtéríteni, nem akarom megmondani a faszát, és tudom azt is, hogy az írás maga egy karikatúra. Nem szoktam nagyüzemben kommentelni, de mivel érint, muszáj hozzászólnom.

Jatt-témával kapcsolatban: nem jár. Azért nincs feltüntetve, vagy beépítve az árakba. Az egyes helyeken, más országokban fellelhető "service charge" se jár. A szervízért fizeted, ha meg vagy elégedve, az étlapon feltüntetett árakon felül. Nem kötelező kifizetni, de ha így döntesz, az a minimum, hogy udvariasan megindoklod a főnöknek (aki valószínűleg ekkorra már ott áll az asztalodnál, és nem azért, mert nem virítasz, hanem mert tényleg kíváncsi, mit rontottak el). A borravaló egy plusz elismerése annak, hogy meg voltál elégedve a termékek minőségével, és jól érezted magad, és annak (azoknak) szánod, akik közvetlenül kiszolgáltak (nem a főnöknek, nem a cégnek). Sokkolóan hangzik valószínűleg egyesek számára, de sok helyen a service charge mellett ott hagyják a (nem kevés) borravalót is. Nem a vendéget kell hibáztatni, ha nem hagy borravalót, hanem ki kell találni, hogy lehet a szolgáltatás színvonalát olyan szintre emelni, hogy (ösztönösen) hagyjon.
Alapvetően kétféle ember van: aki dolgozott már vendéglátásban, és aki nem. Azt, aki nem dolgozott, és "elvből" nem hagy borravalót, bármilyen jó kiszolgálást kapott is, soha senki nem fogja tudni meggyőzni az ellenkezőjéről, viszont kiváló demagóg kiselőadásokat élvezhet az ember a társaságában (a'la Kutyaszorítóban, amint azt fentebb valaki említette). Mindenki más valószínűleg ítélőképességének birtokában dönt erről. Ha nem jó a kaja, küldd vissza, ha bunkó a pincér, beszélj a főnökkel, nem arról van szó, hogy az ilyet le kell nyelni, de ha minden szuper, nem kell nyakatekert ideológiai kákacsomókeresésbe kezdeni, csak hogy megmagyarázd magadnak, miért szolgáltatsz azzal igazságot a világnak, hogy nem hagysz ott egy ötszázast-ezrest a pincérnek. A fizetést meg ne keverjük ebbe bele, mert azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy bármelyik munkáltató is (bármilyen országban) többet fizetne egy felszolgálónak a minimálisan szükségesnél.
Azt meg, hogy mit lehet a vendégnek, és mit nem, megint csak a józan ítélőképesség dönti el, dobattam már ki rendőrökkel ok nélkül hőzöngő és személyeskedő alakot, de álltam türelmesen lesütött szemmel jogos - nem jogos reklamációk közepette az asztal mellett, nem egyszer. És igen, a vendégnek mindig igaza van, amíg kulturáltan meg tudjuk beszélni.

váj mí 2009.01.14. 04:00:44

@Tranquille:
Ahogy én látom, ma Magyraországon egyre elterjedtebb, hogy ha egyáltalán bejelentik a felszolgálót/pincért/pultost/akkor rájuk bízzák, gazdálkodjátok ki a jattból magatoknak a minimálbért.
Szóval, nem arról van szó, hogy a pincér/csálinger/estébe .. minimálbérért ugyan, de full legálisan melózik,és amit jattban kap vagy kapnak ezen felül a váltótársaival, az a plusza ...
Lófaszt, a pincérek általában alkalmi munkavállalói kiskönyvvel (az ugye korlátozott) vagy feketén melóznak, csak papíron van biztos minimálbér, amit viszont a cég nem fizet ki, hanem rájuk bízza, hogy termeljék ki a jattból. Ha nem sikerül, így jártak, basszák meg!
És jellemzően a "puccos-csili-vili-modoros-echte" éttermekben fordul ez elő. A kerületi talponállók bár annyit megtesznek, hogy napira fizetnek 5ezret + jatt. Igaz, nem jelentenek be :P
Szóval, ki akar pincérnek menni ma Magyarországon? :P

virágelvtárs 2009.01.14. 04:22:56

Nem tudom, mi van a világgal.
Én szeretek a pincér hátára firkálni filctollal, ordítani vele, ha hibázik, hozzávágni a kaját, ha az nem tetszik, és én még egy békés ember vagyok.
Tisztelem azokat az embereket, akik a saját helyükön, a saját munkájukat jól végzik, és nem gondolnak többet, magukról, mint amik.
A jó kocsmárosnál meg nincs is jobb. Azokról egy rossz szavam sincsen.

kecmec 2009.01.14. 04:43:05

Csak röviden, hölgyek és urak.
Ha beléptek egy boltba és rendeltek akkor Ti csak az italt-ételt veszitek meg. A felszolgáló nem egy rabszolga. De ha az is, őt nem vettétek meg. Ráadásul az üzletet még mindíg a tulajdonos fizette ki...
Én szeretem a mostani melóhelyemet. Igen vendéglátós vagyok. Mert ha valaki ráfirkálna a hátamra OK NÉLKÜL az üzletvezető törné, esteleg töretné el a kezét. ;-)

Ronald 2009.01.14. 05:06:39

@Tranquille: Ha te Angliában vendéglátózól, muszáj ismerd Gordont, a fasz, káromkodó-sztárszakácsot.

Na kérem: az meg meri húzni azt a lapot, hogy az ő (cseppet sem occsó) vendéglőjében, csak akkor fizet a vendég, ha meg volt elégedve. Nem jattot ! SZÁMLÁT, bazz !!!

Ha nem akar fizetni, akkor semmit sem fizet. De megetheti azt is, hogy csak a deszertért nem csenget - mert csak az nem jött be neki.
Akkor semmit nem fizet érte - a többit viszont leperkálja.

Persze - ahogy mondod - ott is illik megindokolni hogy mi volt a gáz a kajával.

Akkor is jár a nemfizetés, ha mondjuk a salátát kurvakésőn vitték ki - de egyéb bánata nem volt.
Akkor a nyájas megteheti, hogy minusz 10,5 fontot fizet - mert ott bezony annyi egy Cézár.

Panaszkodni a fekete-öltönyös fizető-embernél kell - amikor jön(ne) a lóvéért. Ennek kutya kötelessége feljegyezni a sóhajokat és azonnal közölni azokat Gordonnal.

Uramatyám mi következik ilyenkor a konyhán - az már nem embernek való.
Onnan tudom, mert én fordítom a dumáját 2 európai és egy balkáni nyelvre.
.

nagymutter 2009.01.14. 06:04:54

@DonGatto: "Egyébként sokaknak nem jön át úgy látom ennek a blognak az alapvető üzenete, ami szerintem az, hogy tiszteljük egymást."

Hát ez kurvára jó!!!!!!
Tisztelet. Szeretet. Világbéke. Mint alapvető üzenet.
Persze, egyébként arcon húz a pincér! :-)

nagymutter 2009.01.14. 06:27:56

@váj mí: "Ja, hogy nem kellene az államnak a tényleges munka után járó bér több mint 50%-át lenyúlni?"

Egyrészt a járulékok (szja, tb, stb) még ennél is nagyobb hányadot tesznek ki, ami valóban vérlázító.
Másrészt amellett, hogy semmilyen "szomszéd tehénének halálát" kívánó rögeszmém nincs, egyáltalán nem érdekel (nem is szabad, hogy érdekeljen), milyen konstrukcióban csalja az adót a pencér meg a tulaj. A borravaló mennyiségébe nem számítom bele a szociális helyzetét, csak a szolgáltatása értékét.

Sokan leírták itt: lázadozhatna pl. a tanár, aki a kölködet tanítja. Aztán jönne valami demagóg fasz, aki leírná, hogy ha nem jattolunk a tanárnak, kihalnak majd, mint a mamut. Hát persze.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.01.14. 07:51:49

Ez azért van, mert egyik fél sem tud viselkedni. A vendégnek fogalma sincs arról, hogyan kell egy étteremben viselkedni: a vendégnek is szabad mosolyogni, köszönni, stb. Nálam legalábbis alapvető, hogyha bemegyek egy helyre, akkor köszönök. Ez eleve egy jó vizválasztó: ha nem köszönnek vissza, akkor még sarkon lehet fordulni és nem kell kivárni az unott pofával való felszolgálást. És akkor el is érkeztünk a felszolgálókhoz. Svéd vendégeim kérdezték egyszer egy négycsillagos wellnes-szálló éttermében, hogy miért vágnak olyan világfájdalom arcot a személyzet tagjai. És valóban úgy álltak ott, mintha fájna valamijük, és ez elég sok étteremben-kocsmában van igy.
Továbbá a pofátlan vendégnek is kijár a minimum hűvös udvariasság, jó esetben elszégyelli magát, még jobb esetben pedig felbőszül, amiért nem ülsz fel a provokációjának.
De leirtam máshol, leirom itt is: nagyon jellemző magyar szokás, hogy a magánéletünket és a privát bajainkat, no meg a nullához konvergáló munkabirásunkat magunkkal visszük a munkahelyre és az ügyfelekre ontjuk. Az ügyfél pedig igenis legyen megértő, mert én ma már voltam Brüsszelben, meg ma már bejött ezer hülye vásárló, meg ma már hatszázszor elmagyaráztam ezt, meg minek zavar, nem látja, hogy kávézom, és amúgyis negyedóra múlva zárás, minek jön be ilyenkor az ilyen.
Szóval kifogás mindig akad arra, hogy épp miért nem kell ügyfélközpontúnak, segitőkésznek, udvariasnak lenni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.01.14. 07:54:27

ja és a jatt: azért, hogy unott pofával elém bassza az ételt-italt, nem fogok borravalót adni. Mert akkor még a dolgát sem végezte el becsülettel.

Lunitari 2009.01.14. 08:26:28

Igazságos Izom Tibor....mega lol. Mi abban az igazságos, hogy megvertél egy nálad gyengébbet, ráadásul a vendégedet? Igazából a sitten lenne a helyed és nem egy vendéglátó intézményben. Nem lehetett volna udvariasan megkérni, hogy távozzon? 100 indokkal ki lehetett volna tessékelni, de nem..te fitoktatva az erődet inkább fizikailag léptél fel vele szembe....Gratula. Úgy látom a karatét messze nem a jó mestertől sajátítottad el....ha egyáltalán valóban tudsz....

BelliS 2009.01.14. 08:33:26

mellesleg, azert mert egy vendeg bunko, s köcsög módon viselkedik, s neked meg nem tetszik a pofája, az nemjogosít fel senkit hogy önbíráskodjon és fejbekúrja. No az ilyenek miatt mondom én azt hogy szar ez az ország s szarok a benne lakó emberek (akik igy gondolkodnak, mint te)

BelliS 2009.01.14. 08:34:09

Ja, én biztos feljelentettelek voplna testi sértésért....

0xFFFF 2009.01.14. 08:44:48

Ha bunkó a vendég, ha nem, te kiszolgálod. Érted pincérkém ? Ez a munkád. Ezt annak ellenére írom neked fiam, hogy én sokat járok étterembe és tudok viselkedni is. Te szolgáltatsz, tehát aki pénzt visz, azt kiszolgálod.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2009.01.14. 08:50:08

Tibor barátunknak nincs humora, nem tudja humorral venni, és magában kiröhögni azt a kis nyüzügét. Ez, pszichológiailag vagy valamiféle kissebségi komplexus, fél valamitől, megszégyenüléstől, vagy mi. Vagy az agyára ment a koksz.

Tibor: röhögj egy jót a kiccsávón, ne idegesítsd fel magad hülyeségeken.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.01.14. 08:58:04

Nem szokásom ilyet tenni, de nem olvastam el a kommenteket, ellenben szeretnék reagálni:
A sztorihoz nem fűznék hozzá semmit, mert minősíti mindkét felet.
A tételes kioktatáshoz viszont lenne pár szavam:

1. nem a köszönésen múlik, hogy kiszolgálnak-e, vagy sem, hanem a pultos parasztsági fokától. Ha valahol 5 perc alatt nem kerül elő a felszolgáló, akkor kalap, és többet a környékre sem megyünk. Máshol is költhető a pénz, és bunkókra nem pazaroljuk.
(igen, minden alkalommal köszönünk, és a bevált helyeken nem is szokott gond lenni, segafredoban meg tapló sznobok vannak, ugyanilyen pincérekkel, ezt 4 különböző helyen szerzett tapasztalat bizonyítja)

2. Természetes a kultúrált rendelés, de nem felsőbbrendűsködhetsz! Te nem döntöd el, hogy kiszolgálsz-e... Ha igen, és ezt tudatod, akkor kalap, te megspóroltad a melót, mi meg az árat+borravalót.

3. Természetes, hogy megpróbál mindenki kultúrált lenni, de egy utólagos rendelésen megsértődni, és szándékosan késni... taplóság magasról. Nem vitatom, hogy vannak akik szenyáznak, de alapból ezt feltételezni.... Aki így gondolkodik nem való vendéglátósnak.

4. Jatt nem tőlem függ, hanem tőled! Ha minden rendben, jó a kiszolgálás, akkor egyértelmű, hogy jár. Ha nincs pincér, lassú, pontatlan, vagy bunkó, (mert lehet pár egyszerű gesztussal is más tudtára adni, szavak nélkül, hogy "mennyanyádba") akkor eggyértelműen bukó, sőt ilyen esetekre tartogatjuk, a forintra kiszámolás technikáját, amikoris látványosan akarjuk tudtára adni elégedetlenségünket.

Ilyen esetben ez volt az utolsó látogatás az adott helyen, mert későn derült ki, hogy nem jó.

5. Minden tiszteletem azoké, akik jól végzik a munkájukat. Nem sokan alkalmasak erer igazán, de akik iegn, azok fellegekbe tudnak emelni egy egyszerű estét a profizmusukkal.

0xFFFF 2009.01.14. 09:06:41

Ez egy prosztó blog. Ez a tibi meg olyan egyszerű, mint a faék.

Ted Lapidus 2009.01.14. 09:11:15

Tibor újabban rendőr??? :)
"Munkatársunk találkozott egy lakóval, akit a rendőrök a rablónak véltek. A 15-ös szám alatt lakó férfi semmit sem tudva a drámáról autójához indult a lakásából. A földszintre érve rendőrök ugrottak rá, fegyvert nyomtak a fejéhez és azt kiabálták, hogy "Megvagy!". Miután tisztázta magát, a rendőrök így reagáltak: "Húzz innen a kurva anyádba!". A férfi ezt kikérte magának és a rendőrök felettese később bocsánatot kért tőle."

Mukka · http://pozor.hu 2009.01.14. 09:28:58

Ha _vendeglatohelyen_ vagy, akkor igenis ezek a szabalyok. Pl az Obester cimu helyen vendeglatas folyik, ahol ha megvan az oda-vissza tisztelet jelleg, akkor baromi jo a legkor, sot pl harmadik alkalom utan megismert a pultos, es volt ket jo szava a tarsasaghoz. Ellenben nyugodtan el lehet menni trendi pesti szorakozohelyre nyalatverni, ha valakinek ez az igenye, ott ugyanugy fognak leszarni, mint a tobbieket, akiktol mar megszoktak ezek hianyat.

terran 2009.01.14. 09:37:18

@Lunitari:
bazmeg azt nem a tibi írta
te nem tudom hol tanultál olvasni

dembel 2009.01.14. 09:48:29

Tudod Rudi, vannak taplók, vannak tapló bölcsészek is meg egyéb állatfajták.
De téged mint pincért vagy egyáltalán mint embert mindez a legkevésbbé sem jogosít fel arra, hogy hókon vágd. Szólj rá, mondd, hogy nem szolgálod ki, küldd el, de a ringebn bunyózz, ha ahhoz van kedved.
A cél inkább az lenne, hogy aki tapló is (volt) legközelebb ne legyen az. Egy tarkónrugással nem fogod rászorítani.
Nem tudom, hol a kricsmid, de remélem, soha nem tévedek oda.

GombócArturné 2009.01.14. 09:52:14

K. Rudi!
A vendéglátó helyek rossz megitélése a hozzád hasoló üzemeltetők miatt alakult ki. Számtalan békésebb és profitorientéltabb alternatíva dacára te a könnyü testi sértést választottad. Sajnos ez nem csak téged jellemez hanem rossz fényt vetsz a kollégáidra és a vendéglátosókra.

Már ott megelőzhetted volna a problémát, hogy nem szolgálod ki a vendéget és elküldöd. Persze ezt nem tetted mert visszajáró vendég és valószínüleg már sok pénzt hagyott nálad. Így ismered a stílusát, tehát ne csodálozz.

Rendelés felvétel után meg szépen visszaültél ahelyett, hogy elkészitetted és felszolgáltad volna a rendelését. A legnagyobb tiszteletlenség vendégszemmel nézve. Ha ugyérzed, hogy derogál vagy esetleg képtelen vagy két italt kitölteni és ehez meg kell várnod a visszaérkező felszolgálót, közöld a vendéggel, hogy x perc mulva jön a felszolgáló és hozza majd az italát. Ezzel biztos elkerülted volna a fütyülést, viszont egész bisztosan lejárattad volna magad.

Miért hivtad meg a vendéget? Gondolom bűntudatod volt a lassú kiszolgálás miatt. Ha nekem kellene egy üres vendéglátóhelyen 10 percet italra várnom és sem lennék barátságos. (Tegyük hozzá bunkó sem.)

Végül a vendéglátás 5 pontja a XXI századra neked és a hozzád hasonló visszamarad gondolkodású vendéglátósnak:

1. Vendégtérben ne buzizz, köcsögözz, cigányozz, zsidózz stb. mert ha nem is a tárgyban forgó vendég de a többi halja és meglesz a véleménye rólad. (.. hogy homofób, rasszista tanulatlan ember vagy és nem szeretem ha ilyet hallanak a gyerekeim)

2. Ahogy a férjem mondja, nagy a különbség a vendéglátás és a vendégül látás között. Ha rájössz a különbségre többé nem fogsz ilyen posztokat írni. Akkor majd annyira pörög a boltod, hogy nem lesz időd rá.

3. A vendégek büntetése nem tartozik a felszolgálok munkakörébe. Amilyen a kiszolgálás olyan a vendégkör és nem forditva.

4. Hangosan előre kell köszönni és el kell búcsuzni a vendégtől és nem azt várni hogy a vendég kezdeményezzen.

5. A szervízdíjjat (jatt) vagy rábízod a vendégre és akkor nincs apelláta vagy feltünteted mértékét az étlapon és felszámolod a vendégnek. A te választásod!!!

+1 A jelen gazdasági helyzetben és versenyben könnyebb és olcsóbb a törzsvendégek megtartása mint új vendégek megszerzése.

(A kommentet egy 2 gyerekes családanya írta 15 éves magyar és nemzetközi vendéglátós háttérrel)

0xFFFF 2009.01.14. 10:02:45

Azért kiderülhetne, hol van ennek az Igazságosztó Prosztó Tibornak a kocsmája, beugranék a haverekkel egy sörre...és tiborka is tanulna ezt-azt.

herodes · http://www.gamblers.hu 2009.01.14. 10:18:27

@váj mí: te most kinek is válaszoltál? Mert ha nekem, fuss már neki légszíves még egszer a kommentem elolvasásának, ezúttal sikerül értelmezni.

DocBulywood 2009.01.14. 10:25:15

Kíváncsi lennék, hogy egyesek, akik itt beszólogatnak Tibor úrnak, vagy Rudi úrnak, hogy így meg úgy, ha beugranak hozzá egy sörre, vajon az a post-ban demonstrált fene nagy bátorság szemtől szembe megmaradna?

Hitetlen (ex)Bérgyilkos 2009.01.14. 10:29:43

@0xFFFF: Damjanich utca 74., a trafik melett, "Támadó Kóbor"
jah és van vele egy aranyember

IzomTibi · http://tibor.blog.hu 2009.01.14. 10:32:24

@DocBulywood: nyilván nem, de hát (azt gondolva, hogy)névtelenül mindenki nagyon kemény.

0xFFFF 2009.01.14. 10:41:55

@izomtibor: Pont olyan nevem van mint neked tibike.

IzomTibi · http://tibor.blog.hu 2009.01.14. 10:45:21

@0xFFFF: Tamás? nem, engem nem úgy hívnak.

0xFFFF 2009.01.14. 10:53:58

@izomtibor: :) Nyilván értetted....

Lasombra 2009.01.14. 11:39:20

azért az is kemény, ahogy Tibi belesodródik Rudi posztjába, mert néhányan feladták az olvasást a "Tisztelet." szónál.
lehetne "Igazságos Izom Tibor, de néha Igazságos Izom Rudi" is blog címe, hátha úgy jobban beépülne a tudatba ez a többszerzős szövevényes ügy. :)

Pincehelyi 2009.01.14. 12:01:40

Szűkszavú Rudinak ez a második írása, amit olvasok.

Ez is provokatív, eléggé rá is pattantak a csókák mind a két irányból ;-) Van neki dinamikája, beszélni (benne: köszönni, pl.) Rudi sem szeret, inkább üt, rúg. Ménem megy kidobónak?

Tényleg elég sajnos, provokáción túl másra nem nagyon jó, hehe, legalább sok kommentet generált, ezt a célt elérte...

Gondolom, a többi is ilyen lesz, várom a pincér-pincér össszecsapást! ;-)) Vagy valami autós kalandot, amikor Rudi úgy véli, nem voltak vele kellően udvariasak az úttesten, és a hallgatag Drugics mintájára alkalmazza KRESZ-táblát a delikvensen. hehe Vagy téli téma: kisérje a lányát a műjégre, és tapossa szilánkosra azokat, akik túl közel mennek el mellette... ;-) De tényleg!

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.01.14. 13:11:46

Kedves Rudi és Tibi!
Ismét hálásak vagyunk, amiért ezt megírtátok. A számtalan öntudatos fogyasztói komment nekünk egy kincsesbánya.

Ja! Egy cézársali lesz krutonok nélkül, meg egy rostos meggylé!

Aztán jót ne halljak felőletek ;-)

.cukijomi 2009.01.14. 16:08:22

Te Rudi! Ne mondd mar, hogy egy pultos csajod van a 'Vaci utca es vonzaskorzete'-ben levo kricsmidbe...Gyanus vagy Te nekem! Nem-e Barta Zsoltnak hivnak-e, a kis szoke meg a Kinga...?!:))

kocsmáros rudi · http://izomtibor.blog.hu 2009.01.14. 16:27:10

@Modor Tibi: És valami pohárkrém megy? Nincs hozzá alapanyag? Azért kérdezzük csak meg a konyhán, jó?! ;)

.cukijomi 2009.01.14. 22:05:57

@kocsmáros rudi: Miauuu...hat Ove a Rozsa Kavehaz, miota Andika lelepett, es egyebkent meg olyan, de olyan sotet alak, h majdnem annyira, mint amennyire a Kingacska, de O meg mas okbol kifolyolag az. Remelem kielegitettem a kivancsisagodat.:) Maradok tovabbra is. Nyikk-nyakk.:)

szörecsen/dagattpanda (törölt) 2009.01.15. 00:32:27

FPéter 2009.01.14. 00:43:56

A faszért kell mindíg okosabbnak lenni?
Mondom úgy van és kész.

kisgyerekkk · http://www.eladokiadoingatlan.hu 2009.01.15. 20:48:39

én nem értem, hogy ezen a jattot adok nem adok dolgon miért kell ennyit próblémázni, máshol van 10% szerviz díj, és ott nincs variálás, rajta van a számlán...

attól meg mert "énvagyokavendég" még nem lett senki az atyaúristen, miért kell lenézni egy pultost? Ő nem ember? az orvossal meg az ügyvéddel érdekes módon az ilyen parasztoknak is sikerül emberi hangnemben beszélnie..

nah mindegy, csak kicsúszott...

kiafaszhanemen 2009.01.15. 21:20:25

Nem baszogatás, föleg nem beszolás, csak kopmolyan nem vágom ezt.
Segitsetek már!

1.Kik azok a ki-ha-nem-én bölcsész gyerekek???Komolyan nem tudom elképzelni. Èn ha bölcsészre gondolok, akkor a tipikus gyíkarc, anno tarisznyásnak nevezett, kispál polós figurák jutnak eszembe.
DE azok sztem kurvára nem mernek/szoktak igy beszélni, föleg nem zord külsejü vendéglátosokkal.

2.Az "egy sör lesz" helyet mi lenne a korrekt forma? Kérjek elnézést mielött rendelek?

3.Ténylegt TE teszel nekem sziveséget, ha kiadhatom a szaros pénzemet nálad?Ez igy van? Ezt minden vendéglátos igy látja?

A köszönés alap,a boravaló itthon alap és kell sok más helyen is. De elég sok másik helyen meg kurvára nem is létezik.

kisgyerekkk · http://www.eladokiadoingatlan.hu 2009.01.15. 21:29:16

@kiafaszhanemen: a "lesz" bántja a fülét:)
helyette: -t szeretnék, kérek, kérekszépen, legyenszíves stb..

Nem baszogatás, föleg nem beszolás, csak...tippelek

2009.01.15. 21:34:21

Érdekesek a vélemények, néhány észrevétel, mindkét oldal szempontjait figyelembe véve:

- aláírom, hogy bele van építve a vendéglátósok fizetésébe a jatt. (Bár mielőtt még nagyon sajnálkoznánk, azért azt gondolom, hogy a bejelentett húszórás minimálbér mellé azért egy jó pincérnek megvan havonta zsebbe az a kiló húsz a főnök úrtól, vagy tévednék? A pincér pedig vegye figyelembe azt, hogy a kedves vendéget épp most rúgták ki a melóhelyről, félrekúr a felesége stb., tehát sem kedve, sem lehetősége jattolni.
- A pincér szerint az étlapos ár csak a termék, ha normális kiszolgálást akar a vendég, jattoljon. A vendég viszont érvelhet ilyen alapon azzal, hogy az árban benne van a kiszolgálás (különben megvenné a madaras teszkóban a jégert, ha csak az árut akarná), tehát ha jattot akar a pincér, nyújtson extrát is (pl. nagyobb adag, a szilikonos pultos cica mobilszáma ráírva a számla hátára)
- Pultnál jatt??? Én még úgy szocializálódtam, hogy az csak felszolgálásnál jöhet szóba… Egyébként diszkóban pultnál sorban amatőrség jattolni, hogy gyorsabban sorra kerülj. Ha mást nem is, a középiskolában/felsőoktatásban annyit azért legalább megtanul az ember, hogy koncerten, diszkóban nem iszunk, oda már úgy illik menni, hogy tele vagy (méregdrága ott a pia, plusz ha előtte ittál pár sört egy nem felkapott pubban, akkor már különbet brunyálsz, mint amit a diszkóban csapolnak neked, nem is beszélve az ún. fesztiválsörről. Ja, vehetsz kisüveges Tuborgot 700k-ért, ha normális italt akarsz.) Előtte nézzél be néhány hangulatos pubba/krimóba útközben (zenegép, nyugalom, le lehet ülni, nem kell fél órát sorba állni a pultnál), és máris megoldódott a diszkós ivászat problémája.
- Kicsit úgy veszem észre, hogy sokan azt sugallják, hogy a jatt az JÁR. Mint ahogy jár a lejmoló csövesnek a húszas, legalábbis a sértődött viselkedése alapján. Szerintem viszont a jatt nem jár (a csövinek sem jár semmi, max a szája időnként, ha nem kap aprót). Ha nincs jatt, az természetes, ha van, akkor tessék örülni…
- Köszönés: ez tényleg természetes lenne a vendég részéről, bár szvsz először a kiszolgálónak illene, már csak praktikus okokból is: pl. megyek be, harmincas csajszi, mivel köszönjek? Ha kezét csókolom, akkor sérülhet az önérzete, ha letegezem, akkor bizalmaskodás, és megalázónak veheti. Ha ő köszön elsőnek, eldöntheti, hogy melyik formát válasszuk.

nem várt fordulat 2009.01.15. 22:34:15

@váj mí 2009.01.14. 01:53:58: ezek szerint write only vagy, olvasd már el az előző kommentemet, hogyan szoktam a dolgokat én kezelni. köszönök előre, és kifelé is, szoktam jattot adni, kérek, és nem követelek stb...

@tff: "- Pultnál jatt??? Én még úgy szocializálódtam, hogy az csak felszolgálásnál jöhet szóba… Egyébként diszkóban pultnál sorban amatőrség jattolni, hogy gyorsabban sorra kerülj. Ha mást nem is, a középiskolában/felsőoktatásban annyit azért legalább megtanul az ember, hogy koncerten, diszkóban nem iszunk, oda már úgy illik menni, hogy tele vagy (méregdrága ott a pia, plusz ha előtte ittál pár sört egy nem felkapott pubban, akkor már különbet brunyálsz, mint amit a diszkóban csapolnak neked, nem is beszélve az ún. fesztiválsörről."

azért ez nem egészen így van. egyrészt nem mindenki csóró diák, vagy diplomás kezdő, és van pénze megfizetni akár 7-8Ft -ot is egy korsó sörért, másrészt nekem általában bejön. első rendelésnél elég tisztességes jattot adok, utána pedig a 10%-nál kicsit többet, és mosolyogva, kedvesen és kulturáltan kérek. ne félj, én nem nagyon szoktam várni a soromra, ráadásul mindenki csodálkozik, hogy hogy van az, hogy rajtam kívül mindenki másnak műanyag pohara van, de valahogy nekem rendes üveg korsóm.

egyébként tényleg diák lehetsz, ha benyomtok 10-11-ig a kiskocsmában, és abból kihúzod hajnali 4-5 -ig a buliban anélkül, hogy megszomjaznál, vagy csak kezdő.

mr gumby 2009.01.15. 22:48:33

én sem érzem dicsőségnek a buli előtt bebaszunk otthon módszert. mármint nyílván vannak a dolognak anyagi korlátai, de én pl akkor annál kevesebbet iszom. a merevrészegen befeküdni egy helyre és csa a levegőt fogyasztani...fasz tudja..biztos gazdag buzi a tulaj és dögöljön meg amúgyis, de mégis...

Pincehelyi 2009.01.16. 12:09:20

@kiafaszhanemen: Ja; és csak tőlem kérdezte még csak pincér/csapos/felszolgáló "Oda mi lesz?"? ;-)

2009.01.16. 16:26:25

karacsi,

pénzem nekem is lenne megfizetni, csak más dolgokra szánom, épp ezért vagyok most itt, ahol. Ez a "ha nem jattolsz, csóró vagy" szöveg elég gyenge próbálkozás. Tipikus, hogy az emberek sznobizmusára építenek manapság :(
Egyébként nem félek, én sem várok a soromra :), és még a pénzt is fontosabb dologra tudom költeni (pl. család). Ne sértődj meg, de a hozzáállásod az olyan dolgozó fiatalokra jellemző, akik kijönnek az egyetemről, és a "saját lábukon állnak", de azért a túl sok sör miatt a 3. héten már igencsak kérik a szülőket, hogy utaljanak át egy keveset elsejéig.
Bár én valóban ijedt kis mókusként vergődök a valós életben, de azért van szerencsém ismerni néhány szegény elnyomott, jattból élő pincért, és igencsak rálátok egy-két vendéglátóipari egység pénzügyi dolgaira, már csak a munkámból kifolyólag is, és pár ismerősöm kocsmát is üzemeltet. Ha tudnád, hogy ők hogy beszélnek rólatok, akik számára trendi fizetni a méregdrága italt, szvsz maradnál a házibulinál és a tacskós bevásárlásnál, mint középiskolás korban...

Eperlány 2009.01.16. 17:38:43

Tësó 2009.01.13. 23:53:49
Mit képzel magáról egy vendéglátós??
Ehhez nem kell egy betűt se tanulni, a sok tehetetlen tahó megy csak vendéglátósnak. A sok trendi kisköcsög meg elmegy vendéglátóipari főiskolára, elvégzi a büfészakot, aztán diplomával szolgál fel. Ilyen faszokat! Basszátok meg, írjatok még nagyobb összeget az itallapra és kussoljatok. Hát minek képzelitek magatokat, szarháziak (azért ne vegye mindenki magára, csak az agresszív kis pöcsök)? Egyezzetek meg a főnökkel rendes fizetésben, ne a vendégen töltsétek ki pénzéhségetek. Ha meg nem elégít ki a vendéglátós fizetés, menj el mást csinálni. Ha kinyaljátok a piccsámat, majd kaptok zsebsuskát

Komment a kedves kis írásodhoz!
Elősször is reggelente jó alaposan nézz tükörbe,mert látom nem volt gyerek szobád és nem anyatejen nevelkedtél mert a tahóságod egyszerűen már szánalmas és gusztustalan!
Másodszor sajnálom a szüleidet mert a jóneveltséget nem annyira tudták a kontár búrádba bele verni az illemről már nem is beszélve pedig ehez még VENDÉGLÁTÓS VÉGZETTSÉG SE KELL!!!
Harmadszor ha mi tehetetlen tahók vagyunk VENDÉGLÁTÓSOK kerüld el a vendéglátó egységeket és iszogass szórakoz főzőcskélj otthon mert legalább egy HÜLYVÉVEL kevesebb vendéget kell kiszolgálnunk ami számunkra nem olyan nagy veszteség!
Negyedszer Trendi kis Köcsög? igen kevés része az de vannak azok a VENDÉGLÁTÓS KOLEGÁK KOLEGÍNÁK AKIK NEM KEVÉS TANUÁSSAL GYAKORLATTAL TAPASZTALATTAL VÉGEZTÉK EL A SZAKISKOLÁJUKAT ÉS ÁTLAGOSAN MIND A SZAKMAI RÉSZÉBŐL JOGI RÉSZÉBŐL KIVÁLLÓAN és nem állt apuci anyuci mögötte és nem tuszkolta a buta kisfiát főiskolára mert ők anyagilag meg tehették hogy a picifiúkat tanítassák!Mi VENDÉGLÁTÓSOK saját magunk keressük meg a pénzünket tanulásra lakásra számlákra és folytathatnám mi mindenre de te ezt nem értheted mert nem annyira hiszem hogy tudod miaz hogy a vendéglátást szeretni mert neked soha nem lesznek olyan jó élményeid mint nekünk már az iskolától kezdve életünk végéig mert MI ÉLÜNK IGAZÁN ÉLÜNK ami rólad nem igazán mondható el!!!!!
Ötödször az árakat nem mi kalkuláljuk mint alkalmazottaktnak vannak erre kifejezetten vezetőink akiket erre tarvanak vagy sőt nevezzük ugy hogy tulajok akik el döntik hogy hogyan műköjön a saját üzletük,mert ha valami túl drága a vendég nem szivesen ül be DETE SE IQ HARCOS!!!
Hatodszor mi a saját szakmai minimál béreinket se kapjuk meg csak az általánost vagy azt se mert sumákolnak a vállalkozók de mindenkit mi se jelenthetünk fel mert nem lesz hová beülnöd a kedves kis családoddal éderegni,de mi azért a bérért nem keveset tanultunk küzdöttünk de te ezt szintén nem értheted mert foggalmad sincs miaz hogy csapatban dolgozni!!Tehát kivel is eggyezkedjünk te IQ harcos amikor már alig van szakember Magyarországon!!Ezen gondolkodj el hohy ha mi egy normális bért nem kapunk van aki csak jattból él ami nem kötelező de adható amit a túrista szivesen ad de a magyar úgy van vele hogy nem mert ők kurva jól keresnek!Hát tévedsz!Ha 10 forintot oda atál volna nekem jattként én udvariasan vissza adtam volna egy szó nélkül,és magamba meg azt a mondatot fűzném hozzá KÖLTSD GYÓGYSZERRE MERT NEKED NAGYOBB SZÜKSÉGED VAN RÁ MINT NEKEM!!De közbe ugyan olyan kedves és mosolygós maradok veled!!!
Végül de nem utolsó sorban te IS KINYALHATOD A SEGGÜNKET DE CSAK HA MEGENGEDJÜK mert agyilag fel sem érsz hozzánk ezzel az írásoddal bebizonyítottad!!!
Hozzá teszem nem haragszom rád se az írásodra csak ez a véleményem rólad és az írásodról!
További szépnapot neked és ha lehet kérni kicsit óvatosabban fogalmazz mert végül azon kapod magad hogy egy magyar ember se marad itthon a vendéglátóban dolgozók közül és nem lesz kivel a saját nyelveden beszélgetni egy étteremben és zabálhatod a puccosabbnál puccosabb kaját amit külföldi Chef csinál és épp lehet kinem állhatja a magyar vendéget ezért bele köp az ételedbe amit te észe se fogsz venni mert azzal vagy elfoglalva hogy mennyire szaftos a húsod!!:)

Lee7 2009.01.17. 18:16:52

Gondoltam hozzászólok, de minek?

Maci_GSXR1000 2009.01.17. 20:19:10

Én pedig elolvastam, de minek?

A többség bunkó.. taxis, vendéglátós, portás, benzinkutas, kukás, utcaseprő egyre megy, senkiháziak mennek ilyen cigány munkára. Igazi vendéglátósssal sajnos nagyon ritkán találkozom, pedig annak szívesen adok jattot. De amikor az üres kávézóban 10 percig tart kicsoszogni és elémb@szni az itallapot, persze azonnal hátraarc, nehogy rögtön feladjam a rendelésem, utána még 20 perc mire kijön az izzó csészében a 400fokos kávé, pedig elmondtam, hogy langyos legyen mert sietek... és persze két cukorral pedig direkt hármat kértem, most akkor várjak 10 percet még egy cukorra, vagy menjek a picsába? Aztán mire kiimádkozom a parasztot, hogy fizethessek... Vendéglátás? Itthon? Ebben is lenne még hova fejlődni...

nem várt fordulat 2009.01.18. 17:38:40

@Pincehelyi: ház ezzel most nagyon mellélőttél. 32 éves vagyok, érettségi óta dolgozom, saját fizetésből élek. van pár ismerősöm aki kocsmát, éttermet vezet, pontosan tudom mi a pálya. de oda rakom magam, ami vagyok: vendég. zsákkal hordom ezekre a helyekre a pénzt, mert nagyon szeretek inni, és szeretem a társaságot. a kettőnk közt az a különbség, hogy míg neked van családod, gondolom ez alatt azt értetted, feleség és gyerek, addig én e helyett az agglegény életmódot választottam annak minden előnyével és hátrányával együtt.

más: nincs vendéglátós tapasztalatom, egyszer azonban egy barátom megkért, álljak be a pult mögé, mert lesántult az egyik kollega. evezős verseny volt velencén. hamburgert, fagyit, üdítőt sört kávét meg minden faszomat árultak. a tó vizében mosogattunk vazz, amikor a hamburgerbe nem maradt uborka és/vagy csalamádé, úgy árultuk 350-ért, hogy egy nyeszlet húsdarab volt benne, némi zöldség amit találtunk, meg egy kis sajt. és megvették .(

de a kedvencem akkor is az a kiscsaj marad, aki odajött és egy olyat bírt kinyögni, hogy apu megnevel figurára kellett vennem a dolgot, és azt hiszem ezzel a párbeszéddel tudom a legjobban jellemezni a vendég / felszolgáló esetet:

- Calippo! (kislány)
- Szia!
- Calippó!!!!!
- Szia, tudom, a calippó az egy fagyi.
- Calippó!
- Ezt már megbeszéltük, nyár van, a fagyi meg jó hideg, jól esik ilyenkor az embernek, mit szeretnék?
- kérek egy calippót.
- Ja vagy úgy, az már más. sajnos azonban nem vagyok gondolatolvasó, megmondanád milyet kérsz?
- málnásat...

odabaszta a pénzt, én meg mondtam neki, hogy örülünk, hogy itt vásároltál, gyere máskor is.

olvassátok el ezt:
vaso.sma.hu/other/cai/

2009.01.18. 20:14:55

karacsi,

szerintem ezt nekem szántad, nem pincehelyinek :). Az első részt nem igazán értem, én is vendégnek tartom magam, egy szóval sem mondtam, hogy lenézném a kiszolgálókat. Pl. nem egyszer találkoztam tizenhat körüli pultos csajokkal, akik egy kedves "Monygyad!" büfivel vették fel a rendelést, de én még velük is "Szia!.... kérek szépen. Köszönöm!" sablonnal kommunikálok. (Pedig legszívesebben én is neveltem volna őt, hogy ágyban kéne már lennie (egyedül), arról nem is szólva, hogy jogszabály is tiltja, hogy éjjel dolgozzon).
Szvsz mindkét félnek el kéne gondolkoznia pár dolgon, bár az is tipikus a posztban, hogy bölcsészgyerekről van szó, akit megnevel a kocsmáros. (Bár láttam én már „mivanmivan…” jellegű kommunikáció közben 40 kilós bölcsész gyereket, aki duplaflippel nyitotta a pillangókést, a volt bokszoló pultos vissza is ment gyorsan a helyére törölgetni :), meg olyat is mesélt kezdő kocsmáros ismerősöm, hogy mobiltelefont kapott elő a könnyű prédának látszó célszemély, és másnap már kint volt a krimón az „átalakítás miatt zárva” tábla, szemtanúk szerint tényleg „átalakították” előző este :) Mi történik, ha mondjuk egy sittesebb társaság megy be a sztoriban a krimóba, őket is megnevelte volna a pultos?
Egyébként én azt tapasztaltam, ha bunkóskodik valaki az éjszakában (én csak vendégként voltam még jelen, viszont kidobók/kiszolgálók részéről már nemegyszer kaptam indokolatlan izmozást, az a legjobb, ha a kesztyű felvétele helyett egyszerűen ignoráljuk a stílust, és kulturáltan kommunikálunk, akkor az illető előbb-utóbb kiesik a szerepéből, ha meg ez sem segít (kicsi a valószínűsége), akkor már tényleg csak a bárszék marad, mint végső megoldás :). Szvsz a vendéglátósoknak is ezt a módszert kéne alkalmazni…

Pincehelyi 2009.01.18. 20:53:10

@karacsi_maci: nem vágom, az egész sztori most hogy jön ide, de biztos így volt... ;-)

És mi lett volna ekkor:

kislány: Calippo!
karacsi: Milyet kérsz?
kislány: Málnásat.
karacsi: Tessék.

Tudom, az emberek szeretik nevelni a másikat, autós forgalomban, áruházban, étteremben, Balaton-parton, ahol lehet. Én már öreg vagyok, hehe, leszoktam róla, tök fölösleges időpocsékolás. A lassú, szemtelen pincéreket se egzecíroztatom, ugyanúgy beszélek vele, mintha jól végezné a dolgát, legfeljebb nem kap borravalót, és/vagy többet nem megyek oda. Vagy otthagyom, szórakozzon mással.

nem várt fordulat 2009.01.19. 00:15:32

@Pincehelyi: egyszer. de tízszer, százszor? pont ez a lényeg, hogy értsük meg, szolga, szolga, de nem gép.

Kromofág 2009.01.19. 05:07:41

Édes faszom... A gólya igencsak eltévesztette az irányítószámotveletek ha úgy gondoljátok hogy ennek az egész szardobálásnak van értelme. Ha még nem vettétek volna észre ez úgy működik itt hogy akárhol vagy kurva sok olyan ember vesz körül akik nagyon fel tudnak baszni, és ha neadjisten pultos, vevőszolgálatos, taxis, körzetiorvos vagy mifasz vagy, sajnos napi 8 órában őket kell kiszolgálnod, amivel az első nap után a tököd tele lesz, és másnap már azokat is gennygombócként kezeled talán, aki amúgy nem az. Emiatt a normális emberke fogja elkönyvelni hogy "magyarországon mekkora parasztok vannak a szolgáltatásban, pfuj, pfuj" és esetleg utánna már te is sutyerákként viselkedsz velük. Ez egy ördögi kör ami folyamatosan gyártja a fasszopókat mindkét oldalon. Teljesen fölös belemenni a részletekbe hogy ki mit engedhet meg magának, amikor ilyen helyzetben van mert úgyis mind2 oldalon kurva sok sztorit lehetne mesélni és ez a gecihosszú szájkarate is a végtelenségig folytatódhat, mivel sajnos az internet olyan eszköz amin kersztül nem lehet egy szájbalépéssel pontot tenni az ügy végére. Elég sokan mondják hogy egy büdös bunkó vagyok, de érdekes még sosem volt semmilyen összetűzésem se pultossal, se kidobóval se taxissal semmivel. Ha az ember azt akarja hogy ne köpjenek a sörébe akkor folyamatosan kussolva töltse magába a szeszt, és ha mégis zaccos lenne lenne valami akkor keressen agy olyan helyet ahol nem az. Vagy ahol ismeri a tulajt...

m84 2009.01.20. 22:24:54

A cikkel nem igazän ertek egyet, jobban mondva a megoldässal.
En is lättam mär erdekes dolgokat mind vendegek mind pincerek reszeröl, de ha bemegyek valahova szämomra termeszetes hogy köszönök majd udvarisan kerek valamit. Amikor azt lätom, hogy tesznek räm nagyivben en sem adok jattot, viszont älltaläban megadom a 10%ot. amugy nagyon sok kommentben szapuljäk a VEDEGLÄTOSOKAT csak azt nem ertem miert kell összemosni a pincert, a szakäcsot es a cukräszokat.En azert mentem inkäbb szakäcsnak mert nekem nincs türelmem a vendegekhez, viszont ezt tudom magamrol. A pincer älltaläban a villämhärito a vendeg, a konyha es a vezerkar között. Mindenki hülyeseget meg kell(ene) hallgatnia.
Ezert jär neki älltaläban a jatt( külföldön a szakäcsok is kapnak älltaläban, csak otthon nem divat).
Mondjuk a bejelentes sem erös oldala a vendeglätäsnak.....
Szerintem Magyarorszägon addig nem is fog javulni a helyzet, ameddig bärki nyithat kocsmät, ettermet(szakmai hozzäertes nelkül älltaläban). otthon is sokfele meloztomam, viszont 5 ev alatt egyszer sikerült elernem,h bejelentsenek....
amiota nem magyarorszägon dolgozok azota 1 napot nem kellett feketen dolgoznom...(apro különbseg). eperläny kommentjevel teljesen egyetertek, gyakorlatilag eleg vilägosan leirt mindent.
maradok tisztelettel: m84

imiren 2009.01.22. 18:06:40

Ez érdekes,egy haverom kocsmájába nagyon sokáig jártam,ahol masszív alkeszokkal és börtönviseltekkel ittam,de ott maguk a vendégek rendezték le ha valaki tiszteletlen volt a haverral,na persze egymást is megbaszkodták néha.De ott tudta mindenki hol a helye.
A másik meg,a közeli pizzériába évekig jófej pincérek voltak,élvezet volt bemenni,ismertek már,még be sem léptem és már hozták a sört,ha csak azt ittam.Aztán lecserélték a pincéreket vmi miatt és most mi van: bemegyek,le se szarnak ha csak egy korsó sört iszok,holott már tízezreket elkajáltam náluk.Majdhogynem odabasszák a képembe,hogy egyél is bazdmeg.Ha meg normálisak épp,akkor meg hallom,hogy a pultnál állva hogy beszélik ki a vendégeket...na igen.Nem csoda,ha kis ideje a tőlük 50 méterre található negyedosztályú kocsmába járok,ott még mindig normális az az egyetlen pultos.Hja.

Sir Zet 2009.01.22. 21:21:48

"izomtibor 2009.01.13. 18:43:34
@drummerman: igen, meg a hülyéket kérdezőket is néha."

Bocs IzomTibor, de csak te voltál itt muhaha:D

Kövééé 2009.02.17. 09:49:45

Hello!
Bekoszontem, hogy ezen mar ne muljek, meg mert szokasom is.
Csak nemreg fedeztem fel ezt a blogot, azota viszont rendszeresen olvasom, mert ugye rohogni jo, meg minden. Az ideszolo kommenteket mar nembirtam vegigolvasni, mert baszottsok van, viszont ugy feligmeddig elolvastam. Hat bazmeg, nem vagom, hogy ennyien nem birjak eszrevenni, hogy ezt Rudi postolta es Tibit vonjak kerdore... amugy meg Rudinak teljesen igazat adok ebben a szcenarioban, az ilyen tetveket mar nekifutasbol fel lehetne rugni a picsaba, meg mielott asztalhoz ul.
Ize', ennyi.
Hiza's.

musi 2011.08.23. 10:59:57

Látszik, hogy egy utolsó kis pincér vagy, mert kb ennyi ésszel nem viszed többre soha. Mi az, hogy pattogtatom? Ha valamit kérek, TÖKMINDEGY mikor, akkor azt neked ki kell hoznod, mert EZÉRT KAPOD A FIZETÉSED. Mert EZÉRT FIZETEK NEKED, ez a munkád. Ha erre vered magad, hogy téged márpedig senki ne pattogtasson, hát basszalak, akkor ne menj pincérnek. Ja, hogy máshoz nincs eszed? Úristen, nehogy már kétszer kelljen megmozdulnod, mert letörik a kezed. Ha engem 20 percet megvárakoztatsz, a büdös életben nem megyek oda többet, de nem csak én. Ezért nem leszel te soha több egy pincérnél, egy tulajdonos tudja, hogy a vendég az első, még ha bunkó is. Mert "piacgazdaságban élünk" (ezen jót röhögtem!), ami nem azt jelenti, hogy a vevő harcol értetek, hanem épp fordítva, csak megsúgom.

Bandibacsi34 2011.08.23. 12:43:25

En voltam mindket oldalon es mindket oldalnak megvannak a hibai es az igaza is. A vendegeknek kb 5-10% a az igazi bunko, akik azt hiszi, hogy szolgakat vesz es nem szolgaltatast. Ha latjak a pinceren, hogy kezdo es nem jol kezeli le oket, akkor verszemet kapnak es elkezdik basztatni (le lesznek veletlenul ontve levessel). A legrosszabbak a szupergazdag ujonnan felkapaszkodott bunkok. Az 1990 es evekben Nyugat Europaban asszem Monte Carloban vagy hol a pincerek hatat forditottak egy orosz milliomos tarsasagnak, erzekeltetven, hogy mi a helyzet.

Persze a vendeglatosok is megerik a penzuket. Sok jo arc is volt, foleg a szallodakban. Az ettermek viszont borzalmasak (BUDAPESt, BAlaton). MEgy az egymas taposasa,penzkunyizas, harc a jattert (ami megy a kozosbe majd szetosztjuk=fonok zsebre teszi, sohase latod). Sok faszkalap van ott is. Az is igaz, hogy a pincer kozvetit a szakacs es a vendeg kozott. Ez nem hambi meg gyorskajalda, hogy 5 perc alatt kesz a kaja!!!!

IzomTibi · http://tibor.blog.hu 2011.08.24. 21:56:00

@musi: elmondom faszikám, hogy akit bunkóztál az a csávó hat nyelven beszél folyékonyan, és nem pincér volt, hanem tulaj te kis megmondó basszájba.

és közted meg az emberek között az a különbség, hogy az utóbbiak különbséget tudnak tenni a mikrójuk között, meg egy pincér között. előbbit azért veszed, hogy megmelegítse a kajád, utóbbinak meg igenis meghálálod ha normálisan végezte a dolgát, mert nem parizer, hogy kilóra vegyed a kurvaszád. de alapból egy ember nem úgy állsz hozzá a másikhoz, mint egy géphez, hanem mint egy emberhez. de te ezt úgysem érted, remélem a feleséged is arrébb rúgod, ha nem simára vasaltad az inged.

és elárulom, a pincér azért kapja a fizetését, hogy a vendéget kiszolgálja. ahogy a munkavállaló is azért kapja a fizetését, hogy kövesse a munkáltatója utasításait. de ezzel együtt csak a magadfajta senki gondolja azt, hogy közben nem lehet tisztelettel viselkedni a másik iránt.

de felkúrtad az agyam, remélem nem találkozunk.

IzomTibi · http://tibor.blog.hu 2011.08.24. 22:03:10

@musi: látom modoroson is kommentelted a borravalós témát, azt annyi eszed nem volt, hogy lásd, hogy pont a magadfajta véglényeket figurázták ki abban, amit te ki akarsz nyomtatni, és a pizzafutár kezébe nyomni.

született fasz.

Magilla bekombinál

Ogre üzeni, hogy jelöljél.

Izomtibi

Tibor az újkori magyar polgár archetípusa. Ami különlegessé teszi az az, hogy munkáinak során sok emberrel kerül kapcsolatba, veleszületett nyitottságának, igazságérzetének, rendkívüli megfigyelőképességének köszönhetően hozzávetőleg 100 szociológus ismeretével rendelkezik.

Utolsó kommentek

Ez van még